Тема 8: Державне регулювання економіки.
Розділ 3. Національна економіка як ціле.
Тема 8: Державне регулювання економіки.
Цілі та функції державного регулювання економіки.
Ринкова економіка має численні переваги перед командною економікою. Проте розгляд попередніх тем розкрив і її суттєві недоліки: економічні коливання, безробіття, інфляція. До того ж у ринковій економіці конкуруючі фірми, прагнучи отримати більші прибутки, перетворюються на монопольні та олігопольні структури знищуючи підґрунтя ринкової економіки — конкуренцію. До негативних наслідків ринкового господарювання можна додати й соціальне розмежування населення, погіршення екології тощо. Світовий досвід довів недосконалість ринкового механізму, тому економіка більшості країн є змішаною. Її сутність полягає в тому, що ринковий механізм та держава спільно забезпечують розв'язання соціально-економічних проблем. Держава виконує свої функції через проведення економічної політики.
З'ясуємо, якими є основні причини, цілі та інструменти державного регулювання економіки. Невдачі ринку виникають перш за все внаслідок неспроможності конкуренції; неспроможності ринку забезпечувати людей суспільними товарами; зовнішніх ефектів; економічної нестабільності тощо. Розглянемо їх докладніше.
1. Неспроможність конкуренції. Для того щоб працював принцип «невидимої руки», повинна існувати конкуренція. Однак у процесі концентрації капіталів утворюються монополії, які згодом із метою усунення конкурентів підривають конкуренцію, створюючи загрозу існування самого ринку. Монополісти вважають можливим і вигідним обмежувати випуск продукції та встановлювати більш високі ціни порівняно з тими, які б існували в галузі за наявності конкурентних засад. Виняткове становище монополістів породжує неефективну діяльність. Більше того, монополії здатні породжувати й політичну небезпеку, оскільки економічна влада й політичний вплив тісно пов'язані між собою. Монополісти спроможні чинити тиск на державні органи та їхніх представників, що позначається на законодавстві й політиці, які починають відповідати не суспільним інтересам, а інтересам цих гігантів.
2. Неспроможність ринку забезпечувати людей суспільними благами. Значна роль у функціонуванні та розвитку суспільства належить суспільним благам. Суспільні блага задовольняють потреби всіх членів суспільства в цілому, їх споживають усі громадяни, незалежно від того, платять вони за них чи ні.
Такі товари мають дві основні властивості:
^ неможливість обмеження використання суспільного товару;
^ неможливість або неефективність обмеження доступу споживачів до таких товарів.
Перша властивість називається не суперництвом у споживанні, друга — загальнодоступністю. До суспільних благ передусім належить національна оборона, регулювання паводків, боротьба зі стихійними лихами, підтримання громадського порядку тощо. Через те що суто суспільні блага не зорієнтовані на ринковий попит, то їх задоволення в умовах ринкової економіки можливе за участю держави. Види й обсяги виробництва різних суспільних благ визначаються в цивілізованих країнах політичними методами, насамперед шляхом голосування. Обсяги споживання суспільних благ є питаннями державної політики.
3. Зовнішні ефекти (екстерналії) — позитивні або негативні наслідки виробництва чи споживання товарів і послуг, які відчувають ті, хто їх не виробляє й не купує. Наприклад, підприємець використовує технологію, наслідком якої є забруднення навколишнього середовища. Ринкова ціна на продукцію підприємця не спроможна врахувати витрати населення, пов'язані із зазначеним негативним зовнішнім ефектом. Завдання держави — сприяти перетворенню негативного зовнішнього ефекту на витрати саме цього підприємця. Приклад позитивного зовнішнього ефекту: фермер реконструював власним коштом міст через річку для швидкого та безпечного вивозу своєї продукції. Проте цим мостом можуть користуватися й жителі сусідніх сіл.
4. Економічна нестабільність. Розвиток економіки має циклічний характер, що пов'язано з постійними чергуваннями спадів і піднесень. Ринок, на жаль, не володіє досконалим механізмом, здатним протистояти економічній нестабільності, яка виявляється через тривалий спад виробництва, надмірне безробіття, високий рівень довгострокової інфляції, соціальне розмежування.
5. Неспроможність ринку забезпечувати справедливий розподіл багатства й соціальний захист людей, розвиток соціальної інфраструктури. Проблема забезпечення соціальної справедливості, що полягає в рівних стартових можливостях для всіх громадян, потребує державного регулювання в соціальній сфері та проведення соціальної політики.
Соціальна політика — це сукупність принципів, рішень, дій суспільних об'єктів, що знаходять утілення в соціальних програмах і соціальній практиці з метою задоволення соціальних потреб та інтересів людини, соціальних спільнот і суспільства загалом. Інструментами проведення соціальної політики є соціальні гарантії, стандарти, споживчі бюджети, прожитковий мінімум (споживчий кошик), мінімальний розмір оплати праці та інші порогові соціальні обмежувачі. Соціальні гарантії забезпечуються на законодавчій основі, що фіксує обов'язки й відповідальність як держави перед громадянами, так і громадян перед державою. Таким чином, наявність недоліків ринкового саморегулювання зумовлює необхідність державного регулювання економіки
Оскільки соціально-економічний розвиток країни залежить насамперед від стабільності її економіки, усі країни намагаються перш за все забезпечити темпи економічного зростання, високу зайнятість працездатного населення, стабілізувати ціни, досягти рівноваги між попитом та споживанням, забезпечити конкурентоспроможність національної економіки.
Державне регулювання економіки — це діяльність органів державної влади щодо цілеспрямованого впливу на поведінку суб'єктів господарювання шляхом застосування різноманітних методів і засобів. Державне регулювання можна розглядати як функції державного управління економікою, як інструменти реалізації економічної політики.
Функції держави в ринковій економіці Законодавча Стабілізуюча Розподільча
- Розроблення економічного, соціального та організаційно - господарського законодавства;
- Підтримка високого рівня зайнятості населення та цінової рівноваги;
- Перерозподіл коштів на користь малозабезпечених верств населення шляхом здійснення фінансової і податкової політики.
- Розроблення та реалізація антимонопольного законодавства з метою захисту конкуренції
-Стимулювання економічного зростання шляхом визначення цілей і напрямків економічного розвитку та надання відповідних ресурсів для їх реалізації
- Установлення розміру мінімальної з/п;
- Забезпечення суспільними благами, у створенні яких приватні та колективні суб’єкти не зацікавлені.
Історія розвитку країн із ринковою економікою характеризується неоднозначністю рішень щодо втручання держави в економіку. Однак у жодній країні держава не припинила діяльності щодо розвитку ринкової економіки. Навпаки, постійно ведеться пошук напрямів удосконалення взаємовідносин між державою та товаровиробниками, і залежно від багатьох чинників спостерігається послаблення або посилення державного втручання. У нинішніх умовах господарювання держава вже не тільки визначає загальні правила та межі функціонування ринкової економіки, а й сама доповнює ринковий механізм. Інструменти державного регулювання економіки Державне регулювання економіки спирається на систему державних інструментів (регуляторів).
Залежно від їхньої природи всі державні інструменти можна поділити на три види: правові, адміністративні та економічні. До правових інструментів належать законодавчі та підзаконні документи, які регламентують основні напрями й правила економічної діяльності господарських суб'єктів та окремих громадян. Серед правових інструментів найбільший вплив на економіку мають закони про власність, підприємництво, підприємство, інвестиційну та зовнішньоекономічну діяльність, банківську та страхову справу, податки й ціни, соціальний захист населення та ін. Адміністративні інструменти — це укази, постанови та розпорядження виконавчих органів, які дозволяють, забороняють, обмежують чи нормують окремі види господарської діяльності. Наприклад установлення квот (обмежень), видання ліцензій, затвердження стандартів якості продукції, екологічних норм тощо. Найважливішу роль у державному регулюванні економіки відіграють економічні інструменти.
До основних форм державного регулювання економіки належать:
^ фіскальна політика (бюджетно-податкове регулювання) — використання урядом його прав установлювати податки та витрачати кошти;
^ монетарна політика (грошово-кредитне регулювання) — проводиться через заходи Національного банку, спрямовані на зміну обсягів грошової маси;
^ система регулювання доходів — спрямована на регулювання грошового попиту населення й підприємств;
^ соціальна політика — система заходів, спрямована на надання допомоги безробітним, незаможним, розвиток освіти, медицини, культури тощо;
^ зовнішньоекономічне регулювання — включає торговельну політику, управління обмінним курсом, тарифами, квотами тощо.
Інструменти фінансового регулювання: податки, видатки уряду та державний бюджет.
Серед названих форм державного регулювання економіки важлива роль належить бюджетно-податковому регулюванню, спрямованому на забезпечення функціонування державних фінансів, формування державного бюджету та державних витрат.
Бюджетно-податкова система починає формуватися з виникненням держави, оскільки для виконання державою певних економічних та інших функцій потрібні кошти. На перших етапах розвитку державності податки вилучалися у вигляді натуральних продуктів (зерно, шкіра, худоба) та використання робочої сили. А згодом почали збирати данину у вигляді грошей чи коштовностей.
Від перших років виникнення Київської Русі київські князі встановлювали різні податки. Люди сплачували такі податки: подимне, полюддя, поплужне, поголовщина, поштучне, мито, стадія, подушне. Назва подимного податку походить від слова «дім», тобто податок цей сплачував кожний селянський дім. При цьому частина податку сплачувалася грошима, частина — продуктами господарства (зерном, хутром, виробами ремісників тощо). Інший стародавній податок — полюддя походить від словосполучення «ходіння по людях». Цей податок збирали князь та його дружина, щороку об'їжджаючи двори. Збирали полюддя натуральними продуктами (хутрами, медом, воском) або грошима. Ще один вид податку — це поплужне, тобто селяни сплачували податок із кожного плугу, що вони мали для обробітку землі. Поплужне йшло на військові витрати, утримання великокнязівського двору. Податок, що має назву поголовщина, стягувався залежно від площі землі, кількості худоби («голів») та іншого майна. Поголовщину сплачували селяни грошима на користь великого князя. Цікаво знати, що існував в Україні й такий податок, як поштучне. Він сплачувався також селянами залежно від того, скільки вони мали худоби, витканого полотна, рушників тощо. Важливою формою поповнення державної скарбниці було мито. Цей податок існує на наших землях більше ніж півтори тисячі років. Мито брали за перевезення товарів, прогін худоби через державні кордони або митні застави, а також за користування дорогами, мостами, переправами тощо. За часів Гетьманщини був установлений такий податок, як стадія — податок на утримання війська, а також податки з промислових прибутків. У XVIII ст. в Україні з'явився новий податок — подушне. Цікаво, що подушне сплачували лише чоловіки, крім дворян, духовенства та державних службовців. Цей податок спрямовувався на утримання армії й флоту та був досить великим.
Податки — це обов'язкові (примусові) платежі, що вносяться до державного (місцевих) бюджетів юридичними та фізичними особами.
Суб'єкти оподаткування — це ті, із кого стягуються податки: юридичні та фізичні власники доходів (фірми, власники майна, споживачі товарів та послуг).
Об'єкти оподаткування — це те, із чого стягуються податки: заробітна плата, підприємницький прибуток, дохід із майна (нерухомості), виторг від реалізації тощо. На перший погляд здається, що чим вищою є ставка оподаткування, тим більшими виявляться надходження до бюджету, але до певної межі. Якщо ж ставка оподаткування перевищує оптимальний розмір (приблизно третина доходу), то надходження до бюджету починають зменшуватися. При податковій ставці 100 % державний бюджет не отримуватиме доходів, оскільки бажаючих працювати та вести бізнес безоплатно немає. Крива Лаффера визначає таку ставку оподаткування, за якої податкові надходження до бюджету досягають максимального значення (точка Лт).
Роль податків як важливого інструменту макроекономічного регулювання виявляється в їх функціях:
- фіскальна — це вилучення частини доходів юридичних і фізичних осіб для формування доходів бюджетів усіх рівнів;
- регулююча — оперуючи податковими ставками, податковими пільгами та санкціями, держава має можливість стимулювати або обмежувати ділову та інвестиційну активність, економічне зростання, регулювати рівні інфляції та безробіття;
- розподільча — акумулюючи в бюджетах податкові надходження, держава перерозподіляє їх для фінансування бюджетних видатків.
Залежно від того, до бюджету якого рівня зараховуються податки, вони поділяються на загальнодержавні та місцеві.
Загальнодержавні — податки, які встановлюються державою й повністю або частково зараховуються до державного бюджету (ПДВ, акцизний збір, податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, податок на нерухомість, рентні платежі, мито та ін.).
Місцеві — податки, які встановлюються місцевими органами влади й зараховуються до місцевих бюджетів за місцем стягування податків (ринковий збір, плата за землю, податок із власників транспортних засобів, збір за паркування автомобілів, податок із реклами та ін.).
Крім власне податків для юридичних і фізичних осіб встановлені обов'язкові платежі у фонди державного соціального страхування: Пенсійного фонду, фонду зайнятості, фонду соціального страхування. Ці платежі здійснюються за встановленими нормативами у відсотках до фонду оплати праці підприємств та організацій і заробітної плати їх працівників. Сукупність податків, зборів та обов'язкових платежів, принципи та механізм їх стягування, склад і структура податкових органів утворюють податкову систему країни.
Саме податкова система сприяє постійним, стабільним і повноцінним надходженням коштів до бюджету. Податкова система України постійно вдосконалюється, змінюються форми й методи оподаткування, система стягнення податків і контроль за надходженням їх до бюджету. Розширення видатків бюджету як метод антикризової фіскальної політики (через стимулювання попиту) в умовах України є непридатним, оскільки видатки й без того надмірні. Тому набагато доцільніше розширювати сукупний попит шляхом зниження податків та одночасного скорочення державних витрат, щоб уникнути надмірного дефіциту бюджету. В умовах вітчизняної економіки з її значними структурними деформаціями проведення такої політики вимагає (із метою запобігання новому спалаху інфляції) також проведення структурних реформ і стимулювання виробництва, тобто розширення не тільки сукупного попиту, а й сукупної пропозиції. Це потребує реформування податкової системи. Головним завданням у реформуванні податкової політики і повинна стати переорієнтація податкової системи із суто фіскальних цілей на стимулювання економічного зростання. Здійснити це можна насамперед шляхом послаблення податкового тягаря економіки — частки податків у ВВП. Зниження ставок податків сприятиме пожвавленню підприємницької активності й зрештою не зменшить, а, навпаки, збільшить податкові надходження до бюджету. Стимулюючий вилив матиме й радикальне скорочення пільг: крім соціального ефекту (утвердження принципу справедливості в оподаткуванні) воно сприятиме розширенню бази оподаткування, зменшить можливості для ухилення від сплати податків. Як свідчить досвід багатьох країн, стабільність і помірність системи оподаткування дають кращий і триваліший стимулюючий ефект, ніж податкові пільги.
Інструменти грошового регулювання: емісія грошей, режими формування валютного курсу. За допомогою фіскальної політики уряд може змінювати структуру національної економіки, зменшувати циклічні коливання, впливати на зайнятість, сприяти економічному зростанню, боротися з інфляційними спалахами тощо. Проте фіскальна політика працює доволі повільно. Минає певний час, відколи визначено потребу у фіскальних заходах, до того моменту, коли відповідних заходів буде вжито. До того ж точно передбачити майбутню динаміку ділової активності дуже складно. Тому не менш важливим напрямом державного регулювання є проведення грошово-кредитної (монетарної) політики, за допомогою якої держава намагається управляти кількістю грошей в економіці та їхньою ціною (ставкою відсотка). Сьогодні ви дізнаєтеся, як держава використовує інструменти грошового регулювання.
Кредитна-грошова (монетарна) політика – це діяльність держави, спрямована на забезпечення економіки повноцінною та стабільною національною валютою та регулювання грошового обігу відповідно до потреб економіки з метою стимулювання економічного зростання при низькому рівні інфляції й безробіття, вирівнювання платіжного балансу країни. Монетарну політику зазвичай проводить центральний банк країни. Головною функцією центрального банку є здійснення контролю за грошовою масою та кредитом в економіці. Якщо економічна активність погіршується, центральний банк намагатиметься збільшувати грошову масу й кредит. Але якщо видатки стають загрозливо надлишковими, у результаті чого зростають ціни та з'являється багато вільних робочих місць, тоді центральний банк робитиме все можливе, щоб скоротити грошову масу й кредит. Центральний банк у процесі розроблення та реалізації монетарної політики регулює загальну суму грошової пропозиції, а щодо банкнотної (готівкової) емісії, то він її обмежує відповідно до зміни реального обсягу попиту на готівку. Маса готівки, необхідна для обігу, визначається головним чином поведінкою суб'єктів економіки (фізичних і юридичних осіб), що вирішують, у якій пропорції вони триматимуть гроші готівкою та на депозитних рахунках у банках.
Основними чинниками, що впливають на це рішення, вважають:
^ довіру до банківської системи, тобто рівень ризику, пов'язаний із розміщенням коштів у банках;
^ очікуваний дохід від розміщення коштів у банках, який визначається рівнем відсоткової ставки комерційних банків;
^ масштаби тіньової економіки, підґрунтям якої є спроба уникнути контролю за законністю бізнесу, а також спроба уникнути сплати податків. Банківська система України. Функції Національного та комерційних банків. В Україні головним суб'єктом грошово-кредитної політики є Національний банк. Саме він несе відповідальність перед суспільством за стан монетарної сфери. Як передбачено Конституцією України (ст. 100), Рада НБУ самостійно розробляє основні засади грошово-кредитної політики та здійснює контроль за її проведенням, виконує функцію емісійного центру готівкового обігу. Із завершенням у 1996 р. грошової реформи НБУ емітує в обіг національну валюту — гривні та копійки. Як емісійний центр країни він має повноваження щодо організації й регулювання готівкового грошового обігу.
Валютний курс та валютна політика держави. Ще одним із напрямів державного регулювання є проведення політики валютного курсоутворення, яка в цілому спрямовується на забезпечення прогнозованої динаміки обмінного курсу та недопущення його значних коливань. Валютний (обмінний) курс — це ціна будь-якої валюти, виражена через певну кількість іншої валюти. Держава через центральний банк має можливість впливати на валютний курс за посередництвом валютних інтервенцій. Вона скуповує чи продає свої грошові знаки, щоб утримати курс національної валюти в певних межах. При скупці іноземної валюти знижується курс національної валюти, а при продажу — зростає. Можливості здійснення валютних інтервенцій центральним банком обмежені величиною валютних резервів. Коли держава обмежує грошову масу, підвищує відсоткові ставки, то вона тим самим знижує темпи зростання інфляції, що приваблює іноземних інвесторів. Гроші надходять до країни, підвищуючи курс національної валюти. При збільшенні обсягу фінансування та зменшенні відсоткових ставок відбувається скорочення іноземних вкладень в економіку і зниження курсу національної валюти. Отже, необхідно намагатися досягти оптимальної рівноваги між ціною національної валюти та цінами інших валют. Вибір режиму валютних курсів залежить від того, що має на меті економічна політика. У ситуації, коли за головне береться досягнення повної зайнятості, а інфляції особливого значення не надається, перевага може бути віддана «плаваючим» валютним курсам. Коли ж метою є уникнення інфляції, переважними є фіксовані валютні курси. Вибір тієї чи іншої валютної політики визначається ступенем залежності національної економіки від процесів, що відбуваються у світовому господарстві. Якщо країна великою мірою піддається загрозі внутрішньої нестабільності та менше залежить від зовнішньої, то для неї, як правило, кращими є фіксовані валютні курси. У випадку, коли економіка країни значною мірою залежить від світового ринку, а внутрішня економічна ситуація й національна макроекономічна політика відносно стабільні, то більш вигідними вважають «плаваючі» валютні курси.
Інструменти регулювання у соціальній сфері: перерозподіл доходів, соціальні пільги, допомоги, гарантії для громадян. Стабільний економічний розвиток країни неможливий без формування соціально благополучного суспільства. Поєднання проблем розвитку ринкових відносин з посиленням уваги до соціальних питань створює необхідні передумови для економічного оздоровлення, стабільного становища людини впродовж усієї трудової діяльності й після її завершення. Зрештою, економічне зростання і підвищення народного добробуту — взаємопов'язані процеси. Соціальна сфера і економіка поєднані як причина і наслідок, що безперервно змінюються місцями у процесі народногосподарського розвитку. До блоку соціальних інструментів відносять такі, що дозволяють уряду здійснювати вплив на головний економічний ресурс – працю.
В умовах розвитку ринкової економіки з приватною власністю, розвитку конкуренції й підприємництва гостро постає проблема соціального захисту населення, особливо при розшаруванні суспільства за матеріальним і соціальним статусами. Перед державою постає проблема забезпечення і підтримки малозабезпечених прошарків населення.
Соціальна сфера — підсистема національної економіки, тобто явища, процеси, види діяльності та об'єкти, які пов'язані з забезпеченням життєдіяльності суспільства, людини, задоволенням їхніх потреб, інтересів.
Соціальна політика— діяльність держави щодо створення та регулювання соціально-економічних умов життя суспільства з метою підвищення добробуту членів суспільства, усунення негативних наслідків функціонування ринкових процесів, забезпечення соціальної справедливості та соціально-політичної стабільності у країні; — система правових, організаційних, регулятивно-контрольних заходів держави з метою узгодження цілей соціального характеру із цілями економічного зростання.
Державне регулювання соціальних процесів — вплив органів державної влади за допомогою різноманітних засобів (форм, методів та інструментів) на розвиток соціальних відносин, умови життя та праці населення країни.
Соціальна політика держави включає: — регулювання соціальних відносин у суспільстві, регламентацію умов взаємодії суб'єктів економіки в соціальній сфері (в тому числі між роботодавцями і найманою робочою силою); — вирішення проблеми безробіття та забезпечення ефективної зайнятості; — розподіл і перерозподіл доходів населення; — формування стимулів до високопродуктивної суспільної праці й надання соціальних гарантій економічно активній частині населення; — створення системи соціального захисту населення; — забезпечення розвитку елементів соціальної інфраструктури (закладів освіти, охорони здоров'я, науки, культури, спорту, житлово-комунального господарства і т. ін.); — захист навколишнього середовища тощо.
Системотворчий характер соціальної політики обумовлюється тим, що соціальна політика виступає елементом: — життєздатності суспільства; — стабілізації та розвитку суспільства; — консолідації суспільства.
Державні соціальні стандарти - встановлені законами та іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій.
Державні соціальні гарантії - встановлені законами та іншими нормативно-правовими актами мінімальні розміри оплати праці, доходів громадян, пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розміри інших видів соціальних виплат, які забезпечують рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму.
Прожитковий мінімум - вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, а також мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Соціальні норми і нормативи - показники необхідного споживання продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг та забезпечення освітніми, медичними, житлово-комунальними, соціально-культурними послугами.